Κριτικές και αναφορές στο έργο μου

 

Μερικές μόνο από τις πολλές κριτικές και αναφορές που έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια (είτε έχουν δημοσιευτεί είτε όχι) για το συγγραφικό και λογοτεχνικό μου έργο.

Κριτικές που αφορούν ιδιαίτερα στα βιβλία μου και για το καθένα ξεχωριστά μπορείτε να διαβάσετε στην ενότητα 'Τα βιβλία μου'.

 
 

«Η ΟΛΗ παρουσία σας στα Γράμματα μας δίνει την αίσθηση μιας προικισμένης λογοτεχνικής φλέβας…»

Τάσος Αθανασιάδης

Ακαδημαϊκός

24.09.1999

 

 

«Το κάθε έργο της εκλεκτής λογοτέχνιδας κ. Τούλας Σουβαλιώτη – Μπούτου, είτε πρόκειται για ποιητικό, είτε για πεζογραφικό, διακρίνεται για τη σοβαρότητα και την τελειότητα της γραφής του και της θεματολογίας του, ικανό να διασκεδάσει και να καθοδηγήσει, να διδάξει τον αναγνώστη αρετές της ζωής και πανανθρώπινη αγάπη…»

Νίκος Ανώγης

Λογοτέχνης – Κριτικός

12.8.1997

 

«(…)Ένας Σπουδαίος ΑΝΘΡΩΠΟΣ και σεμνός Λειτουργός της Ιατρικής, της Επιστήμης, του Πνεύματος και της Τέχνης, με ξέχωρη χάρη και βιωμένο στοχασμό (…)

Με όλες τις δυνάμεις της σαν Ιατρός, Ποιήτρια, Θεατρική συγγραφέας, Διηγηματογράφος, Αρθρογράφος, Μυθιστοριογράφος και κυρίως σαν Άνθρωπος του «εμείς» και με τον τρισδιάστατο ρόλο της να μοιράσει το μερτικό της αγάπης της σε χώρους ευθύνης που είχε, φυλαγμένης με ευλάβεια και διακριτική ενέργεια, ηθική βαρύτητα, γοητεία, άδολη αγάπη και αθόρυβη, θριαμβική παρουσία και μυσταγώγημα (…)»

Κυριάκος Βαλαβάνης

Συγγραφέας – Κριτικός Λόγου και Τέχνης

από το βιβλίο του:

 Άνθρωποι του Εμείς

Από χώρους: Εκκλησίας – Πολιτικής -  Παιδείας –

Γραμμάτων και Τεχνών -  Βιομάχης και Βιοπάλης

Αθήνα, 2012

 

 

«Ντυμένη η συγγραφέας με την στολή του χειρουργείου, πανέτοιμη να δώσει την μάχη για τη ζωή, φορτίζει παράλληλα το συγκινησιακό της δυναμικό που μοιραία εκτονώνεται με την συγγραφή.

            Έτσι υπάρχει μια στέρεη γέφυρα μεταξύ βιώματος και έκφρασης, υπάρχει μια αμφίδρομη σχέση που, εκτός των άλλων μας περιγράφει τον άνθρωπο»

Αντώνης Ζαρίφης

Η πεζογραφία της Τούλας Μπούτου, με αφορμή

το διήγημα Κανούργιοι Παλμοί, που δημοσιεύτηκε

στο περ. της Φιλολογικής Στέγης (τ. 48)

 

«Τα διηγήματά σας… σε μένα προκαλούν το ίδιο άφατο ρίγος που φέρνει η μεταξένια βροχή μιας θλιμμένης Μεγάλης Παρασκευής… αλλά το πιο σπουδαίο είναι, νομίζω, ότι εκείνη η γοητεία που ασκούν και κείνο το άρωμα ανθρωπιάς που σκορπούν, παραμένουν. Είναι αυτό για το οποίο ήθελα να βεβαιωθώ και καθυστέρησα επίτηδες να σας γράψω (…)»

Γ.Ν. Ορφανουδάκης

2.9.96

 

«(…) Η κ. Μπούτου είναι γνωστή στο Πανελλήνιο για τις σπουδαίες λογοτεχνικές προσφορές της, που έτυχαν βραβεία, διακρίσεις και κριτικές τόσο ευνοϊκές. Συνδυάζοντας το έξοχο πηγαίο λογοτεχνικό της ταλέντο, με την ευαισθησία και την ανθρώπινη πείρα της ιατρού, πετυχαίνει να διεισδύσει στη ψυχή των ηρώων και των ηρωίδων της και να μας συγκλονίζει με ιστορίες αληθινές ‘παρμένες από τη ζωή, από τον μόχθο, το αδιέξοδο του πόνου και της ελπίδας’, όπως μας λέει η ίδια (…)»

Ρούλα Παπαδημητρίου

14 Μαρτ. 1994

 

«Ειλικρινά πιστεύω, ότι πολλά θα είχαν να ωφεληθούν οι νέοι επίδοξοι λογοτέχνες αλλά και πολλά ‘βαρύγδουπα’ ονόματα, αν διάβαζαν τα βιβλία της κ. Τούλας Μπούτου, προϊόν μιας δυνατής σύλληψης του νου, που η καρδιά της κατέγραψε και το ταλέντο της ζωντάνεψε για χάρη του αναγνώστη»

Κρυσταλλία Ραΐση

διευθύντρια της ημερ.

εφ. Ο Δημότης του Πειραιά

 

 

«Μια ψυχονοητική λειτουργία στην πεζογραφία της παρέχει τον εσώτερο άνθρωπο-λόγο. Που την τοποθετεί στην μεγάλη λεωφόρο του χρόνου, σαν πρωταγωνιστή του βασικού  μύθου και της αλήθειας, με όλα τα αισθήματα και αισθησιακά, τα ψυχολογικά και κοινωνικά του προβλήματα. Σαν τη μαγική παρουσία της ψυχής που ανάμεσα στο χτες και στο σήμερα διατηρεί μια άμεση επαφή με το πραγματικό καιρό και τόπο»

Δημ. Σιατόπουλος

εφ. Η Φωνή του Πειραιώς

 

 

«Γοητευτικά, συναρπαστικά και μηνυματοφόρα τα διηγηματά σας. Ισορροπείτε την αρμονία με την ομορφιά του λόγου (εννοώ μια φυσική και ψυχική αρμονία)»

Μιχάλης Σταφυλάς

 

 

«(…) Σπουδαίο επίσης είναι ότι γράφετε απλά, γλαφυρά, εναργέστατα, δίνοντας συχνά μιαν απρόβλεπτη ανέλιξη στο ξετύλιγμα του μύθου, που κρατάει αδιάπτωτο διαρκώς το ενδιαφέρον του αναγνώστη»

Μάνος Χωριανόπουλος

 

 

Κριτικές για κάποιες θεατρικές παραστάσεις έργων μου

 

Ο Απολογισμός

Θεατρικό - μονόπρακτο

 

Αν άλλαζαν όλα

Θεατρικό - μονόπρακτο

 

 

«(…) Διάλογοι από την καθημερινή ζωή, με λυρικό ύφος και συναισθηματική φόρτιση, έρχονται να θέσουν ερωτήματα για την αντιμετώπιση της ζωής και για την ευτυχία που κρύβουν όλα τα σπίτια σήμερα.

            Για όποιον λοιπόν ψάχνει την ποιοτική ψυχαγωγία και νιώθει ‘πως η ζωή κατάντησε στεγνή από αισθήματα και συγκινήσεις’, έρχεται η Τούλα Μπούτου με τα μονόπρακτά της να μας πει πως τίποτα δεν χάθηκε (…)»

Ευφροσύνη Ραΐτη

εφ. Ο Δημότης του Πειραιά

Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2004

 

 

 

Το τελευταίο τρένο

Θεατρικό - μονόπρακτο

 

Το μυστικό μονοπάτι

Θεατρικό - μονόπρακτο

 

 

«Η διαχείριση της έννοιας του θανάτου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ο καταλυτικός πόνος της απώλειας εγκυμονεί τον κίνδυνο της καταγραφής μιας ζοφερής και απέλπιδης πραγματικότητας. Η Τούλα Μπούτου (με αυτά τα μονόπρακτα και ιδιαίτερα με Το Μυστικό Μονοπάτι) κατάφερε να σύρει στην επιφάνεια του θανάτου την ελπίδα για τη ζωή που συνεχίζεται. Και μας υπέδειξε, κονιορτοποιώντας τον παραμορφωτικό καθρέφτη των ψευδαισθήσεων, ότι ακόμα κι αν δεν βρίσκουμε κανένα λόγο να υπάρξουμε για τον εαυτό μας, μπορούμε θαυμάσια να υπάρξουμε για τους άλλους. Να δαμάσουμε το θηρίο του εγωιστικού πόνου και να δώσουμε ύψος στην καθηλωμένη ζωή μας με καταθέσεις προσφοράς και αγάπης. Τι πιο ουσιαστικό!»

Γωγώ Ατζολετάκη

Ηθοποιός - Συγγραφέας

 

«Αυτό το είδος θεάτρου τροφοδοτεί το Ελληνικό Θέατρο στην ευρύτερη έννοια του θεσμού. Είναι ψήγμα καθαρού χρυσαφιού. Σου εμπλουτίζονται συναισθήματα που ίσως η καθημερινότητα αδρανοποιεί έως και θέτει εν ύπνω και κάποια στιγμή και σ’όποια έκφανση, σου καταγράφει στο υποσυνείδητο πολύτιμες εμπειρίες που αναβλύζουν μεταστοιχειωμένες σε καθάριες σκέψεις και πράξεις, σαν τα νάματα της Κασταλίας. Τέτοια έργα συμβάλλουν στον εξανθρωπισμό. Δημιουργοί δεν είναι μόνο οι τρανταχτά επώνυμοι αλλά κι ένα πλήθος σημαντικών συγγραφέων που κάνουν τη δική τους υπέρβαση και προσφορά. Οι ηθοποιοί επίσης ερμήνευσαν καταπληκτικά»

Elisa Marelli

Ερμηνεύτρια του διαχρονικού Ελληνικού ελαφρού τραγουδιού

(για την παράσταση των δυο μονόπρακτων, στο Θέατρο ΕΛΠΙΔΑΣ)

 

 

«(…) Η Τούλα Μπούτου διαθέτει σοβαρά προσόντα στη δημιουργία του θεατρικού είδους. Στα έργα της, διαφαίνεται με σαφήνεια ότι έχει την ικανότητα να πλάθει έργα με πυκνή σκηνική δράση, με διαλόγους που αναδίνουν αυθεντικότητα και –προπαντός – να κλείνει την πλοκή με ευρηματικούς αιφνιδιασμούς (…)»

Κώστας Θεοφάνους

εφ. Ο Δημότης του Πειραιά

Δευτέρα 12 Μαρτίου 2007

 

 

« (…) Η θεατρική σας προσπάθεια έχει και στόχους και ευαισθησία και δράση (ιδίως στο Τελευταίο τρένο, που τόσο είναι αναγκαία για τη θεατρική σκηνή. Στρωτή, νευρώδης η φράση σας, πάει ίσια στην καρδιά (…)»

Πίτσα Καπιτσινέα – Μπινιάρη

22.2.93

 

«Αυτή η παράσταση με έκανε να νοιώθω ότι υπάρχει ακόμη καλό θέατρο και πάρα πολύ μεγάλοι ηθοποιοί. Κυριολεκτικά γοητεύτηκα»

Καλή Καλό

Ηθοποιός

(για την παράσταση των δυο μονόπρακτων, στο Θέατρο ΕΛΠΙΔΑΣ)

 

 

«Ηθικοπλαστικό και αισθητικό δίδαγμα»

Νότης Κύτταρης

Δημοσιογράφος – συγγραφέας, συνεργάτης της ΕΡΤ

(για την παράσταση των δυο μονόπρακτων, στο Θέατρο ΕΛΠΙΔΑΣ)

 

 

«Η δουλειά της κας Μπούτου είναι τόσο ρεαλιστική, απηχώντας την εποχή μας, τόσο σημερινή και καλοδουλεμένη τεχνικά και θεατρικά, και γι’αυτό ακουμπάει άμεσα τον θεατή. Τέτοια έργα δυστυχώς σπανίζουν στις αθηναϊκές σκηνές»

Κώστας Νοταράς

Δημοσιογράφος στην Βραδυνή, Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, Δελτίο Ειδήσεων της ΕΡΤ

(για την παράσταση των δυο μονόπρακτων, στο Θέατρο ΕΛΠΙΔΑΣ)

 

 

«Πρώτη μου φορά δεν με κούρασε μονόπρακτο και θα’θελα να συνεχίσει η παράσταση. Καλογραμμένα και καλοπαιγμένα. Παρόλη τη δραματικότητά του, το δεύτερο μονόπρακτο, είχε ένα πολύ όμορφο φινάλε»

Νέλυ Παππά

Ηθοποιός

(για την παράσταση των δυο μονόπρακτων, στο Θέατρο ΕΛΠΙΔΑΣ)

 

 

«(…) Άψογη η δουλειά της συγγραφέως, με διαλόγους κατάφορτους σε συναίσθημα και πλούτο από μηνύματα όπου η οικονομία στο ελεγχόμενο πλάτεμα του λόγου, επιμελώς αφήνει μόνο τα επιλεγμένα πολύτιμα φραστικά πετράδια (…)»

Γιώργης Σακκάς

Εφ. Ενεργός Δημότης Νοτίων Προαστίων

Απρ. 2007